Nuffnang Saya

Jom follow Saya :)

Saturday, April 25, 2009

Sayangi Ibu Anda...


<------Ibu Kesayangan Hati Cik Angah ^_^ Puan Rosmah

> Ketika berusia 1 tahun , ibu suapkan makanan dan mandikan kita. Cara kita ucapakn terima kasih kepadanya hanyalah dengan menangis sepanjang malam.
> Apabila berusia 2 tahun, ibu mengajar kita bermain..kita ucapkan terima kasih dengan lari sambil ketawa terkekeh-kekeh apabila dipanggil.
> Menjelang usia kita 3 tahun, ibu menyediakan makanan dengan penuh rasa kasih sayang..kita ucapkan terima kasih dengan menumpahkan makanan ke lantai.
> Ketika usia 4 tahun , ibu membelikan sekotak pensil warna, kita ucap terima kasih dengan menconteng dinding.
> Berusia 5 tahun, ibu membelikan sepasang pakaian baru, kita ucapkan terima kasih dengan bergolek-golek dalam lopak kotor.
> Setelah berusia 6 tahun , ibu memimpin tangan kita ke sekolah, kita ucapkan terima kasih dengan menjerit : "Tak nak ! Taknak !"
> Apabila berusia 7 tahun, ibu belikan sebiji bola.cara mengucapkan terima kasih ialah kita pecahkan tingkap jiran.
> Menjelang usia 8 tahun , ibu belikan ais krim , kita ucapkan terima kasih dengan mengotorkan pakaian ibu.
> Ketika usia 9 tahun, ibu menghantar ke sekolah..kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan ponteng kelas.
> Berusia 10 tahun , ibu menghabiskan masa sehari suntuk menemankan kita kemana sahaja..kita ucapkan terima kasih dengan tidak bertegur sapa dengannya.
> Apabila berusia 12 tahun, ibu menyuruh membuat kerja sekolah..kita ucapkan terima kasih dengan menonton televisyen.
> Menjelang usia 13 tahun, ibu suruh pakai pakaian yang menutup aurat..kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan memberitahu bahawa pakaian itu tidak sesuai zaman sekarang.
> Ketika berusia 14 tahun, ibu terpaksa mengikat perut untuk membayar wang persekolahan dan asrama , kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan tidak menulis sepucuk suratpun.
> Berusia 15 tahun, ibu pulang daripada kerja dan rindukan pelukan dan ciuman..kita ucapkan terima kasih dengan mengunci pintu bilik.
> Menjelang usia 18 tahun , ibu menangis gembira apabila mendapat tahu kita diterima masuk ke IPTA, kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan bersuka ria bersama kawan-kawan.
> Ketika berusia 19 tahun , ibu bersusah payah membayar yuran pengajian, menghantar ke kampus dan mengheret beg besar ke asrama.kita hanya ucapkan selamat jalan pada ibu di luar asrama kerana malu dengan kawan-kawan.
> Berusia 20 tahun , ibu bertanya sama ada kita ada teman istimewa, kita kata. "Itu bukan urusan ibu".
> Setelah berusia 21 tahun , ibu cuba memberikan pandangan mengenai kerjaya.kita kata " saya tidak mahu jadi seperti ibu".
> Ketika berusia 22-23 tahun, ibu membelikan perabot untuk rumah bujang kita. Di belakang ibu kita katakan pada kawan-kawan.. "perabot pilihan ibu aku tidak cantik, tidak berkenan aku!"
> Menjelang usia 24 tahun, ibu bertemu dengan bakal menantunya dan bertanyakan mengenai perancangan masa depan, kita menjeling dan merungut. "ibu , tooooolongglah.."
> Ketika berusia 25 tahun, ibu bersusah payah menangung perbelanjaan majlis perkahwinan kita. Ibu menangis dan memeberitahu betapa dia sangat sayangkan kita tetapi kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan berpindah jauh.
> Pada usia 30 tahun, ibu menelefon memberikan nasihat dan petua mengenai penjagaan bayi..kita dengan megah berkata, "itu dulu, sekarang zaman moden..".
> Ketika berusia 40 tahun, ibu menelefon mengingatkan mengenai kenduri kendara di kampung.. kita berkata "kami sibuk, tak ada masa nak datang"
> Apabila usia 50 tahun, ibu jatuh sakit dan meminta kita menjaganya, kita bercerita mengenai kesibukan dan kisah-kisah ibu bapa yang menjadi beban kepada anak-anak.Dan kemudian suatu hari, kita mendapat berita ibu meninggal ! Khabar itu bagaikan petir !! dalam lelehan air mata, barulah segala perbuatan kita terhadap ibu menerpa satu persatu.
> Beginikah kita???? NO!!! We are not….we love our beloved mother. Aren’t we?
> Jika ibu masih ada, sayangi dia. Jika telah tiada, ingatilah kasih dan sayangnya. Sayangilah ibu kerana kita semua hanya ada seorang ibu kandung….
‘Innassolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi robbil a’lamin’
> "sesungguhnya ibadahku, amalanku, hidupku, matiku, adalah semata-mata kerana Alllah SWT"

> p/s: ingat syurga itu dibawah tapak kaki ibu......


kredit:-http://need-iman.blogspot.com


Komenlah setiap kali anda membaca =)

23 pengkritik bebas:

I n n z said...

sy syg ibu sy !

uh..
tbe2 jew
^___^

po+yaty said...

saya sayang ibu angah juga

hehehe

NoRT said...

aku syg mak aku wooo

Cik Angah said...

Innz:- saya sayang ibu saya juga =)

poyaty:- susah2 aje..syg ibu yaty gak :)

Nort:- yolah2 cikgu..

hidayah said...

sedey la baca angah !

dLa said...

dla sygg mama dla ;)

Cik Angah said...

hidayah:- huhu..angah pun sdih gak..3 X nangis2..tmbh2 entry yg umo 25thn..huhu

Cik Angah said...

dla:- sis nk syg mama dla leh?hehe

elle said...

waaa... sedeynye baca...
elle xde la wat cmtu kt mak elle...
sayang mak! huhu...

iman daud said...

mmg ptut syurga d bwh telapak kaki ibu :)

F.Aswan said...

sungguh menyentuh perasaan

Armin said...

oho...tq cik angah..

and may u have a good fortune in ur doing ok...

asna cute said...

saya sayanggggg bagttttt sama ibu syyyyyyyy!!!!!
=)

hidayah said...

hoho. ye betul. sume ye sedih. apa yg ditulis sume btul.

kalu aku jd ibu, aku malu dengan anak camtu!!

waaa..

asal emo sangat ni yaya? hehe..

atok said...

ibu ratu hatiku.

Eazy Izzuddin said...

ku syg bgt! ibuku..
=D

Cik Angah said...

elle:- samalah..angah pun syg mak angah ^_^

Cik Angah said...

iman daud:- ya betul 2..ibu byk berkorban untuk kita...

Cik Angah said...

asna cute:- saya pun sayang bangat kat asna..eh?hehe...

Cik Angah said...

F.aswan,atok,eazy,armin:-thnks 4 the hit back :)

Cik Angah said...

yaya:- tamo emo2..hehe...

Hati Kristal said...

sedih melihat ada ibu2 yang diabaikan oleh anak2... saya sayang ibu, rindu masakan ibu yang sedap, tiada tandingannya.

PJ selamba said...

aaaa
sama dengan post pj sebelum ni...

http://selambapj.blogspot.com/2009/02/mesti-baca-kalau-korang-sayang-ibumahal.html

Related Posts with Thumbnails

Klik My Nuff If Keluar (: